×

Sprawdzenie świateł i płynów w samochodzie przed egzaminem na prawo jazdy

Poniżej można znaleźć przydatne informacje na temat czynności, które wykonuje się podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy. W zakres tychże czynności wchodzi sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu, które odpowiedzialne są za bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jeżeli chcesz przypomnieć sobie kwestie dotyczące świateł, czy płynów eksploatacyjnych pojazdu, nie musisz czekać na kolejne zajęcia praktyczne. Wystarczy, że przeczytasz ten poradnik

Światła

Poniżej sprawdzisz czynności związane ze sprawdzeniem poszczególnych świateł w samochodzie. Omawiane czynności zostaną zaprezentowane na podstawie samochodu KIA RIO IV rocznik 2017

Światła pozycyjne, postojowe

Aby sprawdzić światła, należy włączyć zapłon, czyli przekręcić kluczyk w stacyjce do drugiej pozycji, tak, aby zapaliły się kontrolki. Pamiętaj, aby nie uruchamiać samochodu!

Światła pozycyjne, postojowe włączamy za pomocą lewej manetki, przekręcając włącznik się na niej znajdujący o dwie pozycje – w taki sposób jak na zdjęciach.

Światła pozycyjne Kia Rio - wyłączone światła

Światła pozycyjne Kia Rio - włączone światła

Na desce rozdzielczej powinna zapalić się zielona kontrolka.

Kolejno należy wysiąść z pojazdu i sprawdzić wszystkie światła z przodu i z tyłu. Konkretnie z przodu sprawdzamy dwie żarówki o barwie białej, a z tyłu cztery żarówki o barwie czerwonej. Jeżeli chodzi o światło pozycyjne tylne – jest ono podwójne.

Światła pozycyjne Kia Rio - światła z przodu

Światła pozycyjne Kia Rio - światła z tyłu

Światła mijania

Aby sprawdzić światła, należy włączyć zapłon, czyli przekręcić kluczyk w stacyjce do drugiej pozycji, tak, aby zapaliły się kontrolki. Pamiętaj, aby nie uruchamiać samochodu!

Światła mijania należy włączyć na lewej manetce poprzez przekręcenie włącznika o trzy pozycje.

Światła pozycyjne Kia Rio - wyłączone światła

Światła pozycyjne Kia Rio - włączone światła

Na desce rozdzielczej zauważyć będzie można zieloną kontrolkę

Światła mijania Kia Rio - Kontrolka

Następnie należy wysiąść i sprawdzić, czy z przodu samochodu świecą się dwa białe światła.

Światła mijania Kia Rio - światła z przodu

Światła drogowe

Aby sprawdzić światła, należy włączyć zapłon, czyli przekręcić kluczyk w stacyjce do drugiej pozycji, tak, aby zapaliły się kontrolki. Pamiętaj, aby nie uruchamiać samochodu!

Aby włączyć światła drogowe, należy wcześniej włączyć światła mijania i kolejno przesunąć od siebie lewą manetkę w kierunku deski rozdzielczej. Manetka wróci samoczynnie. Jeżeli chodzi o wyłączenie świateł drogowych, wystarczy przyciągnąć do kierownicy lewą manetkę.

Światła drogowe Kia Rio - Manetka

Na desce rozdzielczej będzie można zauważyć niebieską kontrolkę.

Światła drogowe Kia Rio - Kontrolka

Kolejno należy wysiąść z samochodu i sprawdzić, czy z przodu będą świecić dwa białe światła drogowe. Są to dokładnie te same żarówki co mijania, lecz charakteryzują się jaśniejszym i mocniejszym światłem.

Światła drogowe Kia Rio - Z przodu

Światła hamowania “STOP”

Aby włączyć światła STOP, należy włączyć zapłon, czyli przekręcić kluczyk w stacyjce do drugiej pozycji, tak, aby zapaliły się kontrolki. Pamiętaj, aby nie uruchamiać samochodu!

Przy sprawdzaniu świateł STOP, warto wiedzieć, że należy poprosić egzaminatora o pomoc. Można poprosić egzaminatora o naciśnięcie pedału hamulca roboczego, a kolejno samemu sprawdzić, czy światła STOP świecą. Możemy również zrobić odwrotnie, czyli poprosić egzaminatora o sprawdzenie, czy światła STOP świecą po naciśnięciu przez nas hamulca roboczego. Czasami, zdarzało się, że egzaminator przed sprawdzeniem świateł może poprosić o pokazanie mu, gdzie znajdują się światła, na które ma patrzeć. Przy prośbach, warto zachować odpowiednio i pamiętać o zwrotach grzecznościowych.

Światła hamowania Kia Rio

Światła cofania

Aby włączyć światła cofania, należy włączyć zapłon, czyli przekręcić kluczyk w stacyjce do drugiej pozycji. Pamiętaj, aby nie uruchamiać samochodu! Następnie należy wcisnąć pedał sprzęgła i włączyć bieg wsteczny.

Z tyłu samochodu zaobserwować będzie można dwa świecące się białe światła.

Światła cofania Kia Rio

Warto zapamiętać, że niektóre rodzaje pojazdów mogą wymagać uruchomienia silnika, aby zapaliły się światła cofania. Jeżeli okaże się, że na egzaminie będziemy mieli styczność z takim pojazdem, należy zwrócić się do egzaminatora z prośbą o pomoc w sprawdzeniu danych świateł.

Światła kierunkowskazów

Aby sprawdzić światła, należy włączyć zapłon, czyli przekręcić kluczyk w stacyjce do drugiej pozycji. Pamiętaj, aby nie uruchamiać samochodu!

Najważniejsze, aby nie włączać świateł awaryjnych, tylko kolejno włączyć kierunkowskazy z jednej strony, a następnie z drugiej za pomocą manetki. Nie ma natomiast reguły, od której strony powinniśmy rozpocząć.

Manetka kierunkowskazów - Kia Rio

Jeżeli chcemy sprawdzić lewy kierunkowskaz, należy przesunąć manetkę do dołu, a następnie wyjść z pojazdu i sprawdzić trzy żarówki znajdujące się z lewej strony.

Kierunkowskaz Lewy Przód Kia Rio

Kierunkowskaz Lewy Tył Kia Rio

Kierunkowskaz Lewy Bok Kia Rio

Jeżeli chcemy sprawdzić prawy kierunkowskaz, należy przesunąć manetkę do góry. Kolejno należy wyjść z pojazdu i sprawdzić trzy żarówki znajdujące się z prawej strony pojazdu.

Kierunkowskaz Prawy Przód Kia Rio

Kierunkowskaz Prawy Tył Kia Rio

Kierunkowskaz Prawy Bok Kia Rio

Światła awaryjne

Światła awaryjne można włączyć za pomocą przycisku z trójkątnym oznaczeniem, który znajduje się pod radiem/nawigacją.

Lokalizacja przycisku świateł awaryjnych Kia Rio

Kolejno należy wyjść z pojazdu i sprawdzić dwie żarówki z przodu, jak i z tyłu.

Światła awaryjne Kia Rio - Przód

Światła awaryjne Kia Rio - Tył

Należy pamiętać, aby sprawdzić również żarówki znajdujące się z boku samochodu (przed przednimi drzwiami). Łącznie przy sprawdzeniu świateł awaryjnych, musimy sprawdzić 6 żarówek.

Światła awaryjne Kia Rio - Prawa strona

Światła awaryjne Kia Rio - Lewa strona

Światła przeciwmgłowe tylne

Aby sprawdzić światła przeciwmgłowe tylne, należy włączyć zapłon, czyli przekręcić kluczyk w stacyjce do drugiej pozycji. Pamiętaj, aby nie uruchamiać samochodu!

Jeżeli chcemy włączyć światła przeciwmgłowe tylne, należy uprzednio włączyć światła mijania, kolejno przesunąć przesuwany przełącznik w dół. Przełącznik znajduje się na lewej manetce. Warto wiedzieć, że włącznik samoczynnie wróci do pozycji pierwotnej. Światła przeciwmgłowe tylne wyłącza się w ten sam sposób.

Kolejno należy wysiąść z samochodu i sprawdzić, czy z tyłu świecą (mocno) dwa czerwone światła.

Poziom płynów eksploatacyjnych i sygnał dźwiękowy

Poniżej sprawdzisz czynności związane ze sprawdzeniem poszczególnych płynów eksploatacyjnych, jak i sygnału dźwiękowego w samochodzie. Omawiane czynności zostaną zaprezentowane na podstawie samochodu KIA RIO IV rocznik 2017

Poziom oleju

Najpierw należy otworzyć pokrywę silnika. Dokonujemy tego, pociągając dźwignię znajdującą się wewnątrz kabiny, dokładnie z lewej strony kolumny kierowniczej.

Dźwignia pokrywy silnika

Dźwignia pokrywy silnika zbliżenie

Uruchomienie dźwigni

Pokrywę silnika otwieramy poprzez przesunięcie zamka, który znajduje się tuż pod pokrywą silnika. Zamek można zauważyć przez szparę, która powstała za sprawą lekko podniesionej pokrywy silnika.

Zamek pod pokrywą silnika

Egzaminatorzy mają w zwyczaju trzymać pokrywę, lecz gdyby tak się nie stało, musimy wykorzystać podporę znajdującą się z lewej strony. Podporę podnosimy i wciskamy w odpowiednie miejsce w pokrywie silnika.

Podpora pokrywy silnika

Jeżeli chodzi o sprawdzenie stanu poziomu oleju, musimy wiedzieć gdzie znajduje się:

  • Wlew oleju silnikowego – czarna zakrętka z widniejącym symbolem oleju
  • Wskaźnik, czyli bagnet poziomu oleju silnikowego – jest to element z żółtą końcówką

Komora silnika - Kia Rio

Wlew oleju paliwa

Bagnet poziomu oleju

Warto wiedzieć, że olej należy sprawdzić minimum 15 minut po wyłączeniu silnika, bądź najlepiej przed uruchomieniem silnika. Idealnie jeżeli pojazd stoi na równej, poziomej nawierzchni.

Czynność sprawdzania:

  1. Wyjmujemy wskaźnik pomiaru/bagnet i oczyszczamy jego końcówkę (za pomocą szmatki, lub ręcznika jednorazowego).
  2. Wkładamy wskaźnik pomiaru/bagnet w to samo miejsce, z którego go wyjęliśmy.
  3. Wyciągamy ponownie wskaźnik pomiaru/bagnet i sprawdzamy, czy olej zaznaczył się na odpowiednim poziomie. Czyli pomiędzy minimum, a maksimum (w opisywanym samochodzie na miarce można spotkać oznaczenia po angielsku, czyli F-full, oraz L-low.
  4. Jeżeli poziom oleju jest prawidłowy, wkładamy wskaźnik pomiaru/bagnet w miejsce skąd go wyjęliśmy i kończymy sprawdzenie. Jeżeli jest nie prawidłowy, uzupełniamy olej, korzystając z wlewu.

Płyn chłodniczy

Najpierw należy otworzyć pokrywę silnika. Dokonujemy tego, pociągając dźwignię znajdującą się wewnątrz kabiny, dokładnie z lewej strony kolumny kierowniczej.

Dźwignia pokrywy silnika

Dźwignia pokrywy silnika zbliżenie

Uruchomienie dźwigni

Pokrywę silnika otwieramy poprzez przesunięcie zamka, który znajduje się tuż pod pokrywą silnika. Zamek można zauważyć przez szparę, która powstała za sprawą lekko podniesionej pokrywy silnika.

Zamek pod pokrywą silnika

Egzaminatorzy mają w zwyczaju trzymać pokrywę, lecz gdyby tak się nie stało, musimy wykorzystać podporę znajdującą się z lewej strony. Podporę podnosimy i wciskamy w odpowiednie miejsce w pokrywie silnika.

Podpora pokrywy silnika

Płyn chłodniczy należy sprawdzić w zbiorniku wyrównawczym, który umieszczony jest lekko z lewej strony, z przodu silnika. Znaczniki poziomu płynu są umieszczone na pojemniku od strony wewnętrznej. Wlew znajduje się lekko z prawej strony.

  • W zbiorniku wartość maksymalna oznaczana jest w górnej części w postaci – F-full,
  • W zbiorniku wartość minimalna oznaczana jest w dolnej części w postaci – L-low.

Poziom jest poprawny wtedy, kiedy mieści się w zakresie pomiędzy F-full, a L-low.

Wlew płynu chłodniczego

Zbiornik płynu chłodniczego

Płyn hamulcowy

Najpierw należy otworzyć pokrywę silnika. Dokonujemy tego, pociągając dźwignię znajdującą się wewnątrz kabiny, dokładnie z lewej strony kolumny kierowniczej.

Dźwignia pokrywy silnika

Dźwignia pokrywy silnika zbliżenie

Uruchomienie dźwigni

Pokrywę silnika otwieramy poprzez przesunięcie zamka, który znajduje się tuż pod pokrywą silnika. Zamek można zauważyć przez szparę, która powstała za sprawą lekko podniesionej pokrywy silnika.

Zamek pod pokrywą silnika

Egzaminatorzy mają w zwyczaju trzymać pokrywę, lecz gdyby tak się nie stało, musimy wykorzystać podporę znajdującą się z lewej strony. Podporę podnosimy i wciskamy w odpowiednie miejsce w pokrywie silnika.

Podpora pokrywy silnika

Poziom płynu znajdującego się w układzie hamulcowym należy sprawdzić w zbiorniku wyrównawczym. Miarki znajdują się po obydwu stronach zbiornika wyrównawczego.

  • W zbiorniku wartość maksymalna oznaczana jest w górnej części w postaci – F-full,
  • W zbiorniku wartość minimalna oznaczana jest w dolnej części w postaci – L-low.

Poziom płynu jest poprawny wtedy, kiedy mieści się w zakresie pomiędzy F-full, a L-low.

Komora silnika ze zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego

Zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego

Wlew do zbiornika wyrównawczego

Płyn w spryskiwaczach

Najpierw należy otworzyć pokrywę silnika. Dokonujemy tego, pociągając dźwignię znajdującą się wewnątrz kabiny, dokładnie z lewej strony kolumny kierowniczej.

Dźwignia pokrywy silnika

Dźwignia pokrywy silnika zbliżenie

Uruchomienie dźwigni

Pokrywę silnika otwieramy poprzez przesunięcie zamka, który znajduje się tuż pod pokrywą silnika. Zamek można zauważyć przez szparę, która powstała za sprawą lekko podniesionej pokrywy silnika.

Zamek pod pokrywą silnika

Egzaminatorzy mają w zwyczaju trzymać pokrywę, lecz gdyby tak się nie stało, musimy wykorzystać podporę znajdującą się z lewej strony. Podporę podnosimy i wciskamy w odpowiednie miejsce w pokrywie silnika.

Podpora pokrywy silnika

Jeżeli chcemy sprawdzić obecność płynu do spryskiwaczy, dokonujemy tego w zbiorniku, którego korek wlewu znajduje się po lewej stronie. Uzupełnienie płynu dokonuje się również w tym samym zbiorniku.

Obecność można sprawdzić, zaglądając do zbiornika poprzez otwór wlewu, uprzednio odchylając niebieską przykrywkę. Jeżeli płynu jest za mało, należy go dolać.

Inną metodą na sprawdzenie płynu jest uruchomienie spryskiwacza. Spryskiwacz uruchamia się prawą manetką, przesuwając ją w kierunku kierownicy.

Płyn do spryskiwaczy to jedyny, gdzie nie sprawdza się poziomu, tylko jego obecność.

Lokalizacja zbiornika z płynem do spryskiwaczy

Otwarty zbiornik płynu do spryskiwaczy

Zbiornik na płyn do spryskiwaczy

Sygnał dźwiękowy

Chcąc sprawdzić sygnał dźwiękowy, należy nacisnąć zdecydowanym, a zarówno krótkim ruchem przestrzeń na kierownicy, która zaznaczona jest za pomocą symboli trąbki. Sprawdzenie sygnału dźwiękowego można dokonać na wyłączonej stacyjce.

Sygnał dźwiękowy

5/5 - (1)

Kontakt

Zastanawiasz się jak się z nami skontaktować? Poniżej znajdziesz wszelkie potrzebne informacje.

Gdzie nas znajdziesz?

Krosno

ul. Naftowa 18

Telefony:
13 43 614 32
696 840 014

Godziny otwarcia biura:
poniedziałek- piątek: 7:00- 17:00
sobota: 7:00- 14:00

Oddział Jasło

ul. 3 Maja 24A

Telefon:
600 968 873

Godziny otwarcia biura:
poniedziałek- piątek: 9:00- 16:00

Oddział Sanok

ul. Daszyńskiego 17

Telefon:
664 912 980

Godziny otwarcia biura:
poniedziałek- piątek: 9:00- 16:00

Kontakt

Ośrodek Szkolenia Kierowców DUET

e-mail: kontakt@duetosk.pl
facebook

Konto bankowe:

02 9158 0001 2001 0010 8588 0001
Bank Spółdzielczy w Błażowej

    Copyrights 2017 – 2022 OSK DUET. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

    Crafted by: RED Solutions

    Wykorzystujemy pliki cookies w celu poprawnej obsługi Twojej wizyty. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce. Więcej w Polityce Prywatności oraz Regulaminie.

    Akceptuję
    Zapisz się online